Ako vybrať prilbu na motocykel?

Chráňte svoj život vďaka správne zvolenej prilbe.

Chráňte svoj život vďaka správne zvolenej prilbe.

Doba čítania 12 min.
Kateřina, redakcia Heureka.sk

Na čo sa zamerať

Ako spoznať bezpečnú helmu?

Jednoducho - bezpečná prilba má homologáciu ECE 22.05. Skratka ECE znamená Economic Commission for Europe, 22 označuje identifikačné číslo samotnej regulácie a 05 je číslo pozmeňovacieho návrhu. S kúpou homologovanej prilby si zároveň zaobstarávate istotu, že prešla náročným testovaním a že sa na ňu budete môcť spoľahnúť za akýchkoľvek podmienok. 

Celá metodika obsahuje desiatky testov. Tie hlavné sa zameriavajú na tuhosť, silu počiatočného nárazu, trenie, odolnosť plexiskla a jeho viditeľnosť, pevnosť remienka a tiež na to, ako sa helma pohybuje na hlave. Spolu s tým inšpektori skúšajú aj vplyv na životné prostredie, reakcie na rozpúšťadlá, UV žiarenie alebo vlhkosť. Pokiaľ má výrobca celý rad prilieb, testovanie sa vykonáva spravidla na tej najslabšej z celej hierarchie.

Vnútro prilby a jej čalúnenie

Aké materiály môžete čakať vo vnútri helmy? Už dávno to nie je koža alebo koženka ako pred desiatkami rokov. Nemusíte sa báť ani klasického molitanu. Dnes sa môžete tešiť na rôzne mäkčené textílie, mikroplyš a ďalšie materiály, ktoré sú nielen zdraviu neškodlivé, ale aj príjemné.

Vnútro prilby zároveň určuje, ako dobre vám bude prilba "sedieť". Akonáhle si ju nasadíte, mala by vás decentne tlačiť a predovšetkým sa nesmie prakticky ani pohnúť. Lícnice musia byť presne na lícach a brada nesmie narážať na prednú časť prilby.

Ako vám helma sedí, zistíte jednoducho - nasaďte si ju a prudkým pohybom zakývajte hlavou zľava doprava a opačne. Ak sa helma nepohne, alebo len o niekoľko milimetrov, vybrali ste dobre. Akýkoľvek väčší pohyb je ale nežiaduci a siahnite po menšej prilbe. To by nemal byť problém, pretože výrobcovia dodávajú modely vo veľkostiach od XXXS až po 3XL. Často navyše s vymeniteľným vnútrom - opäť v rôznych veľkostiach. Nespornou výhodou vymeniteľného vnútra je aj možnosť jeho prania po sezóne.

Farba a dizajn

Akokoľvek je dizajn rýdzo subjektívna záležitosť, platí niekoľko málo pravidiel. V prvom rade môžete počítať s tým, že jednofarebná helma bude lacnejšia ako model so zložitými vzormi v niekoľkých vrstvách. K najdrahším prilbám sa navyše radia dizajnové repliky známych pretekárskych jazdcov. U toho istého modelu sa môže cena len vďaka použitým farbám a témami líšiť až o 55 eur.

Ak vám nebude vyhovovať ani široká paleta dizajnov v štandardnej ponuke, môžete osloviť špecialistov na tzv. airbrush. Tí vytvoria zákazkový vzhľad presne podľa vašich predstáv. Podľa zložitosti sa ceny profesionálnej techniky airbrush môžu pohybovať od 110 do 780 eur.

Majte na pamäti tiež fakt, že dizajn zásadným spôsobom ovplyvňuje vašu viditeľnosť. A zatiaľ čo čierna farba je v noci prakticky neviditeľná, reflexné prvky sú vidieť na 200 a viac metrov. 

helma na motokros

Čo ďalej rozhoduje

Veľkosť a hmotnosť

Helmy sú na trhu v mnohých rôznych veľkostiach a vy môžete nájsť označenia ako u odevov. To znamená, že najmenšie modely sú XXXS a tie najväčšie XXXL. Medzitým je klasický rad S-M-L. Z týchto veľkostí by si mal vybrať skutočne každý aj preto, že vnútorné čalúnenie sa tiež dodáva v rôznych veľkostiach.

Vo všeobecnosti platí, že čím ľahšia prilba, tým lepšia. A aj keď karbónové prilby môžu vážiť napríklad len 1 kg, štandardom priemerne veľké helmy je 1,5 kg. Táto váha nebude zaťažovať váš krk a zároveň si môžete byť istí jej bezpečnosťou. Ak budete k helme pridávať ďalšie vybavenie (externé plexisklo, interkom atď.), váha sa bude samozrejme zvyšovať. 

Materiál

Či už sa rozhodnete pre akýkoľvek materiál, mali by ste počítať s tým, že sa v čase mení. Preto by ste mali jednu helmu používať približne 3 roky, maximálne 5 rokov pri dobrej údržbe. 

  • Termoplast - ide o najlacnejší materiál a tomu zodpovedá aj kvalita výslednej helmy. Proces výroby je zhruba taký, že granulované guličky termoplastu sa za tepla vylisujú do pripravenej formy a potom sa zlepia zatavením. Tieto prilby sú ideálne pre motorkárov, ktorí jazdia najčastejšie po meste a v nižších rýchlostiach. Pre ostatných existujú kvalitnejšie voľby. 

  • Polykarbonát a polyamid - ide o najčastejšie používané materiály. Okrem dobrej tepelnej odolnosti sú typické skvelou odolnosťou proti nárazom. Už pri výrobe vzniká jednoliata škrupina, takže je výrazne pevnejšia v porovnaní s termoplastovými lepenými polovičkami. Polykarbonátová alebo polyamidová helma vám bude viac než stačiť na bežné jazdenie a nemusíte sa báť ju vziať ani na okruh. 

  • Kompozit - v prípade kompozitu ide o niekoľko vrstiev rôznych materiálov. K najčastejším kombináciám patria uhlíkové vlákna (karbón) a aramidové vlákna (kevlar), prípadne sklenené vlákna (laminát) a ďalšie technické tkaniny. Tieto prilby sú v niektorých prípadoch dokonca drahšie ako celokarbónové modely. Je to z toho dôvodu, že vďaka kombinácii materiálov dokážu rozprestrieť silu nárazu do oveľa väčšej plochy, a znižujú tak silu samotného nárazu, takže k prerazeniu helmy dôjde s oveľa menšou pravdepodobnosťou. 

  • Karbón - najpevnejší a najľahší. Karbón patrí medzi absolútnu materiálovú špičku, robia sa z neho trupy luxusných jácht, kapoty superšportových áut alebo trupy lietadiel. Ak sa rozhodnete pre karbónovou helmu, môžete počítať s hmotnosťou okolo 1 kg, takže nebudete až tak namáhať krčné svaly. Škrupina je tiež maximálne pevná, a preto i bezpečná. Zároveň je ale treba spomenúť aj rezervy. Tie sú na úkor flexibility, ak vám samotná helma spadne z výšky, môže dôjsť k poškodeniu jej štruktúry a ochrany pred UV žiarením. Výrobcovia však tieto nedostatky samozrejme riešia a prilby sú lakované a neblednú.

Aerodynamika

V súčasnosti sú na trhu dostupné dve riešenia. Prvé je prakticky guľatá škrupina, druhé predstavuje oválna škrupina. Ak nie ste závodný jazdec, nemáte veľkú šancu spoznať rozdiel. V každom prípade si ale helmu vyskúšajte. Väčšina obchodov to už umožňuje, len sa musíte pripraviť na zálohu alebo uhradenie plnej ceny prilby.

Ako ale vyskúšať samotnú hlučnosť? "Prejdite" prilbu vo všetkých rýchlostiach, v ktorých sa pohybujete. Pozorne počúvajte možné zvuky ako hučanie, svišťanie alebo pískanie. Zároveň otestujte tichosť počas akcelerácie a brzdenia. Ideálna k tomu bude dlhá rovinka s minimálnou prevádzkou.

V rámci testovania hluku sa zamerajte aj na ventilačné otvory a ich rôzne nastavenia, rovnako ako v prípade plexiskla. Vplyv môžu mať tiež deflektory alebo zakrivenie okolo dolnej hrany helmy.

Typ zapínania

Dnes nájdete najčastejšie dva druhy zapínania: rýchlosponu alebo dvojité D krúžky. Tie sa vyskytujú na cestovne - športových helmách alebo pretekárskych modeloch. Rýchlospona je typická pre otvorené helmy alebo výklopné modely. Vždy je však na samotnom výrobcovi, aký spôsob zapínania zvolí, a rozhodne neplatí, že jeden je horší a druhý lepší.

Konštrukcie

Otvorené prilby

Chýba im ochrana brady, z čoho vyplýva o niečo málo znížená bezpečnosť. Otvorené modely môžu byť buď úplne otvorené, alebo s plexisklom. To vás môže ochrániť v prípade, že sa ochladí alebo začne pršať. V prípade, že si vyberiete typ bez plexi, nezabudnite si vziať okuliare. 

Výklopné/vyklápacie helmy

Sú bezpečnejšie ako otvorené prilby. Zároveň do veľkej miery kombinujú výhody otvorených i klasických integrálnych modelov. Dokážu totiž spoľahlivo ochrániť vašu bradu, ale ak vám bude horúco, môžete otvoriť časť prilby a ochladiť sa vetrom. Zároveň je vám lepšie rozumieť a môžete sa ľahšie napiť. Daňou za tieto výhody je vyššia hmotnosť (až ku 2 kg). Taktiež skontrolujte, či je helma homologovaná aj ako otvorená. Predovšetkým nemecká alebo rakúska polícia je v tomto ohľade nekompromisná. 

Športovo-cestovné integrálne prilby

Do tejto kategórie patrí najväčšie množstvo produktov. Vďaka svojej aerodynamike vám budú vyhovovať pri jazde vo vyšších rýchlostiach, vďaka jednoliatej konštrukcii sú veľmi bezpečné a komfortné. Prilby sa môžu líšiť v mnohých ohľadoch - od použitého materiálu (vo výbere nájdete lacné termoplasty alebo hi-tech karbón) cez výbavu (integrované slnečné clony, ventilačný systém, interkom atď.) Až po spomínaný dizajn. Ak sa pohybujete rýchlosťami nad 130 km/hod., mali by tieto helmy patriť do vášho užšieho výberu.

Športové integrálne prilby

Ide o TOP kategóriu, v ktorej je všetko podriadené bezpečnosti. Vyberá si ich predovšetkým okruh jazdcov, pre ktorých je dôležitejšia minimálna váha než vybranie pre bluetooth alebo nastavenie vetrania. Helmy bývajú vo vnútri tvrdšie, aby dokonale sedeli a nepohli sa na hlave ani o príslovečný milimeter. Plexisklo môže byť dokonca zúžené, aby jazdcov nerozptyľoval prílišný výhľad do okolia. A akokoľvek si myslíte, že TOP kategória je najlepšia pre všetkých, nemusí to byť pravda. Vzhľadom k svojej sparťanskej konštrukcii by vás už po niekoľkých desiatkach kilometrov začala helma tlačiť a ďalšia cesta by bola dosť nepríjemná.

Ďalej sa môžete stretnúť s prilbami zameranými na motokros, pre jazdu na skútri či choppere.

Prilba pre skúter

Väčšina modelov je otvorená a nemá ochranu brady alebo spodnej časti tváre. Napriek tomu by ste sa mali rozhliadnuť po prilbe s plexisklom. Vyhnete sa tak prachu a samotnému vetru, ktorý by vysušoval vaše oči, a vy by ste si museli brať okuliare alebo hľadať inú ochranu zraku.

Prilba pre motokros

Konštrukcia je navrhnutá tak, aby helma maximálne chránila hlavu jazdca aj v tých najnáročnejších podmienkach napríklad pri offroadových závodoch. Predná časť chrániaca bradu môže byť zosilnená kvôli nárazom do riadidiel. Helmy majú štít, ktorý chráni pred slnkom, a aj keď čiastočne obmedzuje výhľad, chráni hlavu od odletujúcich kameňov. Helmu dopĺňajú offroadové okuliare, v poslednej dobe sa však často objavujú modely s plexisklom. Je tak len na vás, akému typu ochrany zraku dáte prednosť.

Štýlové helmy

Tieto prilby sú čím ďalej častejšou voľbou majiteľov chopperov alebo cafe-racer. Zvyčajne majú retro dizajn a sú vybavené napríklad koženým alebo koženkovým vnútrom pre väčšiu autenticitu. Pre vodičov je v takomto prípade dôležité prepojenie s okolím, pocit vetra na tvári a pocit slobody spojený s motorkárstvom.

helma žalud

Funkcie a možnosti

  • Šilt - ako sa úspešne brániť proti oslneniu? Prilby so šiltom sú ideálne, navyše vás môžu ochrániť i proti odlietavajúcemu štrku a kamienkom. Daňou za to je znížená viditeľnosť smerom nahor a vyšší aerodynamický hluk. Pôvodne bol šilt výsadou iba prilieb na enduro, avšak v poslednej dobe je vidieť šilt aj u cestných integrálnych prilieb. Navyše si môžete vybrať zo širokej ponuky externých šiltov, ktorými doplníte svoju vlastnú helmu.

  • Ventilácia - správne fungujúca ventilácia je podmienkou pre nákup prilby. Jednak zaisťuje prísun čerstvého vzduchu a zároveň vás bude ochladzovať. Vstupné otvory sú najčastejšie na úrovni brady a čela, drahšie modely ich môžu mať aj v zadnej časti. Ventilácia môže mať niekoľko úrovní a vy by ste mali vždy spoznať rozdiel. Pri výbere myslite na to, že ventilačný mechanizmus budete ovládať v rukaviciach.

  • Interkom  - keď vyberáte helmu a jazdíte so spolujazdcom, bude vás určite zaujímať interkom - teda zjednodušená vysielačka, vďaka ktorej na seba nebudete musieť kričať. V takom prípade bude dôležitý výber v oblasti uší, kam sa vojde interkom. Užitočné je, že niektorí výrobcovia prilieb produkujú aj vlastné komunikátory, takže môžete mať o starosť menej. 

  • Vyberateľná vnútorná časť - ak bude v ponuke, určite po takej helme siahnite. K dôvodom patrí predovšetkým hygiena a možnosť túto časť po sezóne vyprať. Zároveň ju v prípade poškodenia ľahko vymeníte. A ak vám existujúce vnútorné čalúnenie z nejakého dôvodu prestane vyhovovať, je dobré mať alternatívu.

Plexisklo

Plexisklo je jednou z najdôležitejších častí helmy. Aj u neho by ste mali sledovať celý rad vlastností.

Integrované plexisklo

Nájdete ho prakticky pri každej integrálnej helme. K najdôležitejším vlastnostiam patrí dobrý výhľad (clona musí byť dostatočne široká i vysoká) a vymeniteľnosť. Ak totiž dôjde k poškrabaniu plexiskla, výrazne sa zhoršuje váš výhľad. Výrobcovia s tým dnes našťastie počítajú a ponúkajú náhradné samostatné plexi s cenami od 20 do 60 eur.

Ak máte otvorenú helmu bez plexi, ste povinní nosiť na motorke okuliare. Tie nájdete v samostatnej sekcii. Ochranu zraku by ste nemali podceňovať - ​​do očí sa vám môže dostať napríklad hmyz, prach, kamienky alebo dážď. Stačí drobnosť, chvíľka nepozornosti a môže dôjsť k nehode.

UV ochrana

Rovnako ako zvyšok prilby aj samotné plexisklo by malo byť vybavené ochrannou vrstvou proti UV žiareniu. To totiž škodí ako povrchu prilby a materiálu, z ktorého je vyrobená, tak vášmu zraku.  

Odolnosť voči poškriabaniu a zahmlievaniu

Niekde môžete nájsť skratku anti-scratch, čo v preklade znamená zvýšenú odolnosť proti poškriabaniu. Ak clonu nebudete drhnúť hrubou hubkou, vyhnete sa všetkým bežným oderom. Nejde o fóliu alebo prídavný štítok - plexisklo je touto technológiou vybavené už z výroby.

Anti-fog čiže odolnosť proti zahmlievaniu je jedna z najužitočnejších funkcionalít. Pri náhlej zmene teplôt môžu kondenzovať na povrchu plexiskla kvapôčky vody a to sa stáva prakticky nepriehľadným. Ak clona nie je automaticky vybavená protizahmlievacou technológiou, môžete situáciu vyriešiť anti-fog vložkou alebo ešte lepšie - pinlock vložkou.

PinLock

V súčasnosti asi najrozšírenejšie a najúčinnejšie riešenie proti zahmlievaniu. Ide o vložku, ktorú vsuniete do medzery v plexiskle a ktorá zabraňuje kondenzácii vody. Väčšina drahších prilieb je už týmto systémom vybavená, v opačnom prípade rozhodne požadujte model s označením "Pinlock ready". Ak budete vložku dokupovať, pripravte sa na ceny okolo 25 eur. 

hledí plexi

Rady a tipy pre správne nosenie

Helma musí byť vždy nasadená na doraz. Nemala by sa vám na hlave hýbať a môže vás, aspoň spočiatku, jemne tlačiť. Ak prudko otočíte hlavou, mala by sa prilba pohybovať spolu s ňou. Remienok utiahnite len do tej miery, aby vás neškrtil, zároveň ale nesmie byť voľný.

Prilbu by ste požičiavať nemali a rovnako tak by ste nemali jazdiť vo vypožičanej prilbe. Ide o to, že jedna helma patrí na jednu hlavu - podľa nej sa prispôsobuje vnútro a helma perfektne sedí a "necestuje" zo strany na stranu. Ak by vás ani toto nepresvedčilo, zvážte hygienické hľadisko. Tiež nie je možné odporučiť ani kúpu použitej helmy. Helmy sú totiž navrhnuté na absorpciu jedného nárazu a o čo ľahšie je zamaskovať poškodenie, o to náročnejšie je ho odhaliť. Ak nemáte 100% istotu, že helma nespadla alebo v nej niekto nehavaroval, nemali by ste o kúpe uvažovať. Zároveň si musíte strážiť homologáciu, kvalitné čalúnenie, praskliny vo vnútornej časti, vrátane tých najdrobnejších. Ak vám záleží na cene, oveľa lepším riešením je nákup prilby zo sezónnych výpredajov.

Ak ste nositeľmi dioptrických okuliarov a kupujete si novú prilbu, vždy si ju vyskúšajte aj s okuliarmi. Helmu si nasaďte ako prvú a nožičky potom vsuňte do čalúnenia. Nikde by vás nemali tlačiť a mali by ste mať rovnaký pocit, ako keď ich nosíte bez prilby. Niektoré prilby majú v čalúnení špeciálne vybrania pre okuliare. Ak sa okuliarov nevzdávate ani na motorke, najvhodnejšia bude pre vás výklopná prilba - pri odklopení spodnej časti si ich nasadíte najľahšie.